Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bas Peeters Vera Gommans - WaarBenJij.nu Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Bas Peeters Vera Gommans - WaarBenJij.nu

Angkor Wat

Door: Bas & Vera

Blijf op de hoogte en volg Bas Peeters

01 Mei 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

2 uurtjes met de ferry van het vasteland en we zijn op Koh Rong Island, waar we drie dagen zouden gaan doorbrengen. We komen helemaal tot rust en de tijd vliegt voorbij. Naar onze mening veel te snel, dus besluiten we ons verblijf een paar dagen te verlengen. Zo hebben we nog wat tijd om een snorkeltour te gaan doen. Deze tour kost geen drol en al snel is ons duidelijk waarom. Het is allemaal wat profesorisch geregeld, materiaal niet in orde, haperende motor en ontzettend chaotisch maar ontzettend leuk. We vangen een aantal visjes die we later (zonder schoon te maken!) boven het vuurtje leggen. Terwijl we smikkelen van deze visjes en onze aandacht op de horizon richten komen we langzaam tot het besef dat we ontzettend veel geluk hebben. De donderwolken die overdag de blauwe hemel verborgen hielden maken plaats voor een spectaculaire zonsondergang! Wat zijn we tot bofkonten….

Na 5 dagen relaxen is het tijd om verder te gaan. Siem Reap is de volgende, en laatste, bestemming in Cambodja. In de buurt van dit stadje ligt Angkor Wat, het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. Het blijkt een super groot gebied te zijn met tientallen tempels, waar we twee dagen voor uittrekken.
De eerste dag gaan we met de tuk tuk en bezoeken we de tempels die het verste weg zijn. We zien mooie tempels met beelden, graveringen en versieringen. Op dat moment is Bas nog niet helemaal onder de indruk, omdat we natuurlijk al veel verschillende tempels gezien hebben.
De tweede dag staan we al om 4.30 op om de zonsopkomst te zien achter de beroemde Angkor Wat tempel. Daarna stappen we de fiets op om de grootste en bekendste tempels te bezichtigen. Langzaam raken we steeds meer onder de indruk. De Ta Prohm tempel (bekend vanwege de film Tomb Raider) is op verschillende plekken vergroeid met bomen. Voor honderden jaren heeft de natuur de vrije loop gehad wat resulteert in een prachtig plaatje. Ook Bayon maakt met zijn uitbundige beeldhouwwerk bij ons een onvergetelijke indruk. Deze tempel bestaat uit 40 torens die elk vier gezichten heeft. Net zoals alle andere tempels is het een immens doolhof en zoeken we een weg tussen de vele gezichten door. En dan last but not least Angkor Wat, de internationale trots van Cambodja. Deze tempel maakt vooral door de grootte een imponerende indruk.
De meeste tempels zijn behoorlijk beschadigt door de natuur en oorlogen. Op dit moment zijn er ook veel restauratiewerkzaamheden aan de gang. Wat een werk, één grote puzzel om alles te restaureren!
Aan het einde van de laatste dag kijken we voldaan terug op twee mooie dagen maar zijn we ook ergens een beetje blij dat we het achter de rug hebben. Deze reis geen tempels meer voor ons haha. Daarbij was het echt bloedje heet (40graden) en omdat er kledingvoorschriften waren had ik een lange spijkerbroek aan, geen aanrader!

’s Avonds trakteren we onszelf regelmatig op een biertje in de ‘pub street’, ja zelfs hier in Cambodja! Een straat vol met café’s, restaurantjes, winkeltjes en het bruist er van de toeristen (niet alleen in deze straat maar in de hele buurt). Snel maken we vrienden met andere reizigers en de avonden zijn zo voorbij. Een aantal dagen zitten we verdiept in onze boeken, aan het zwembad of in ons guesthouse en nemen we de tijd om wat te relaxen.

Het enige wat we nu nog missen in Cambodja is het ‘gewone’ leven. We zijn tot nu toe alleen in grote steden of op het strand geweest, voornamelijk toeristische plekken. Daarom besluiten we om een motortour te gaan doen in de countryside. Maar dit keer niet achterop maar zelf achter het stuur. De aanwijzingen van onze gids opvolgend voelen we ons al snel op ons gemak op onze motors (semi automatisch). We bezoeken een plaatselijk marktje waar we local food proberen en fruit kopen en rijden vervolgens door de rijstvelden naar, ja echt waar!, een tempel. Na een korte wandeling bereiken we de top van de berg waar we een waanzinnig uitzicht hebben over de vele rijstterrassen. Op het moment is het erg droog dus word er bijna geen rijst verbouwt, maar het uitzicht is niet minder mooi. We zien er ook twee automatische wapens staan die achtergelaten zijn door de Khmer Rouge. Ondertussen verteld onze gids hoe ze dekking hebben moeten zoeken toen de Rode Khmer zijn dorp binnenviel om te vechten tegen het regeringsleger in 1993. Wederom zijn we onder de indruk. Mede ook doordat we de dag ervoor de film ‘The Killingfields’ gezien hebben in een private cinema. Ook nu weer het besef dat het echt vreselijk en onmenselijk is wat zich hier allemaal heeft afgespeeld. Het is een heftige confronterende film, zeker gezien het feit dat het allemaal echt gebeurd is. Om het dan allemaal in een film te zien heeft toch een behoorlijke impact…
Vervolgens rijden we weer door de rijstvelden, palmbomen en dorpjes om te gaan lunchen bij een meertje. Daar aangekomen liggen er al kussentjes voor ons klaar en word onze lunch al bereidt, BBQ!!
Kortom: we worden prinsheerlijk behandeld op Koninginnedag! We voelen ons ook weer een koningspaar hoe we onthaald worden door alle mensen. Iedereen lacht, roept ‘hello’ en zwaait ons vrolijk toe. Terwijl Bas voor me rijd foto’s te knippen heb ik beide benen langs de motor hangen, bang dat ik wegglip in het zachte zand. Een waar avontuur dus.
’s Avonds kijken we voldaan terug op een mooie dag. Nu kunnen we ook de motortour van ons lijstje schrappen en blijft er niet zo veel meer over. Maar zoals het echte reizigers betaamd hebben we een nieuwe lijst al bijna klaar haha.

Morgen vertrekken we naar Bangkok van waaruit we zaterdag naar de Filipijnen zullen vliegen. Daar zullen we dan eindelijk Noëlle gaan zien en gaan we samen de Filipijnen ontdekken. Een onvergetelijke tijd tegenmoet……

Liefs Bas & Vera

PS. Foto's zijn te vinden op facebook

• 01 Mei 2013 - 13:48

Jan, Janneke En Ron:

Hoi Vera en Bas,

het blijft een grote belevenis dat reizen van jullie, of het nou (semi)geregeld is ... ben maar blij dat jullie niet zelf hebben hoeven peddelen om aan de kant te komen met de snorkeltour ... of toch wat meer op eigen houtje :o)
    Wij hebben hier gisteren ook lekker weer gehad op Kroningsdag en nu schijnt het zonnetje ook, dus dat zit wel snor (maar op z'n Nederlands: de temperaturen mogen nog wel wat omhoog).

Een goeie reis naar de Filipijnen en uiteraard nog heel veel plezier gewenst,

groetjes Jan, Janneke en Ron :o)

• 01 Mei 2013 - 16:03

Sandra Strijbos:

Hee Bassie en Vera!
    Wat n avonturen beleven jullie zeg!Echt zoo mooie foto s maken jullie,en hierdoor proeven wij hier ook n beetje mee van al t moois op dewereld.Julliezijn inderaad erge bofkonten maar dat wisten jullie al.Geniet samen en straks samen met Noëlle!Goede reis nog liefs van de Strijbosjes uit Meijel xxxx

• 01 Mei 2013 - 22:13

An En Jan:

Ha Bas en Vera nog hiel veul vakantie plezeer en geniet der nog meer efkes van .
    Sjoen um eur verhale te lease en de foto's te bekieke.
    Groetjes

• 15 Mei 2013 - 19:58

Evelien:

Leuke verhalen iedere keer weer!